Är barnen sockerberoende? Dietistens tips för att bli av med sötsuget

Är ditt barn sockerberoende?
Slå på ljud

Vi människor är biologiskt skapade för att gilla sötsaker. Under stenåldern var det viktigt för överlevnaden att äta mycket frukt och bär, när det fanns tillgängligt.

Vi har också lite olika kemiska förutsättningar för sötsug, både individuellt och i olika åldrar. Barn tycker till exempel ofta mer om söta smaker än vuxna: ju sötsliskigare desto bättre. Något som är extremt tydligt för många föräldrar. Man kan uppleva ett ens barn är beroende, ja nästan besatt, av sötsaker.

Det blir ett himla tjat, och som förälder kan det vara svårt att veta hur man ska hantera det här. Man vet att man måste sätta gränser, samtidigt som man är orolig för att skapa laddningar kring ätande – och socker.

Varför kan barn bli så fixerade vid sötsaker?

En anledning är att hjärnan ganska snabbt skapar kopplingar mellan olika känslor, beteenden, situationer och saker vi ofta gör i samband med det här – som att äta sötsaker.

Socker ger också ett omedelbart påslag av må bra-hormonet dopamin, som gör att vi känner oss tillfreds. När man har tråkigt, är stressad eller ledsen blir man direkt sugen på sött, om man brukar äta sötsaker vid sådana tillfällen. Hjärnan kan också koppla rena vardagssituationer till olika beteenden, som att gå till godisskåpet direkt när man kommer hem – om vi fått en sådan vana.

– Vi vuxna blir också sötsugna, men ofta kan vi tänka mer i konsekvenser, och ha en större impulskontroll, än barn, säger dietisten Mahnoush Etminan Malek, som hjälper överviktiga barn och deras föräldrar, i Stockholm läns landsting.

Det är rent biologiskt. Barns hjärnor är inte fullt utvecklade än, vilket gör att det inte kan tänka i konsekvenser på samma sätt som vuxna. Det är alltså vårt ansvar som föräldrar att se till att våra barn inte äter för mycket sött.

Barn har inte samma konsekvenstänk som vuxna. Foto: Thinkstock

Men hur ska man göra när man har ett barn som ständigt tjatar om sötsaker?

Det effektivaste brukar vara att skapa nya kopplingar i hjärnan, så att man inte längre automatiskt kommer att tänka på sötsaker i olika sammanhang, som att avleda med roliga aktiviteter, där ätande inte ingår.

– Ha roliga uteleksaker i hallen, som barnen ser direkt när de kommer hem. Gör utflykter. Pyssla. Spela spel tillsammans. När vi har kul, känner oss intresserade eller rör på oss blir vi oftast inte lika sugna på att äta någonting.

”Lördagsgodis är jättebra”

Fler tips är att ha tydliga, förutsägbara regler kring när det finns möjlighet att äta sötsaker, och inte.

– Lördagsgodis är jättebra, och på fredag kanske det är fika. I början kan det bli en del tjat, men det blir lättare att stå emot om man bara kan säga: På lördag får du godis. I dag är det ingen godisdag. Då slipper man säga nej.

Snabbare än man kan tro för man in en ny vana, där ens barns hjärna slutar koppla på suget efter sötsaker, hela tiden. Det finns ett lugn i att veta vad som gäller.

Det är viktigt att man ser det här som en familjeangelägenhet.

– Även om man som vuxen kan hantera sitt sötsug, och kan ha kakor hemma så kanske man kan låta bli för sitt barns skull. Alla har som sagt inte samma impulskontroll, man kan inte utgå ifrån sig själv här. Och det är vi som föräldrar som har ansvar för våra barn.

Vissa familjer kan ha kaffebröd och godis hemma, antingen framme eller i ett skåp, men ofta förutsätter det att det finns gemensamma regler kring när det är tillåtet att ta av det. Andra behöver helt avstå från att ha något hemma, under veckorna. _ För många underlättar det att göra skillnad mellan vardag och fest.

Ska man helt försöka sluta med socker?

– Nej, det behöver man inte. Man ska inte vara rädd för någon mat. Socker är inte farligt. Det är en helt naturlig ingrediens. Istället tycker jag att man ska fokusera på matglädje. Det är positivt att äta.

Mycket prat om vad som är nyttigt och inte kan istället göra ätandet laddat. För att inte tala om när man blandar in utseende, som att ”äter du det där kommer du bli tjock”. Det gör att hjärnan börjar koppla ihop ätande med oro och rädsla.

I lagom mängd ger sötsaker glädje, det är inget man ska försöka ta bort. Att skapa skuld och skam kring socker kan göra att man blir ännu mer sugen, eftersom vi som sagt ofta blir mer sötsugna när vi är oroliga, stressade och rädda.

Nyttiga sötsaker som frukt är en bra vana för de små. Foto: Thinkstock

Vad är en lagom mängd socker?

– Av allt man äter ska högst tio procent bestå av tillsatt socker, brukar man säga. Då räknar man alltså inte med socker som ingår i maten. När det gäller godispåsen så är runt 100-150 gram ganska lagom, beroende på vad man ätit i övrigt under veckan. Vi äter mycket med ögonen också. Därför kan barnen uppleva att de får mer, om man lägger godiset i en mindre skål, eller en liten godispåse.

– Har man små barn fungerar det också bra att klippa isär större bitar, i mindre. Då kan de uppleva att de får mer. Ett annat tips är att ge lördagsgodiset efter maten.

Ska man undvika något?

– Ja, söta drycker, som läsk och saft. Just när vi dricker får vi i oss sådana stora mängder socker, jämfört med när vi äter. Dryck mättar inte lika bra som mat. Även juice kan man med fördel minska, och istället välja att äta frukt. Då får man även i sig mer fibrer.

Det dolda sockret då?

Det pratas mycket om det dolda sockret, till exempel i ketchup. Men man får tänka på att man ofta får i sig väldigt liten mängd ketchup, när man äter.

– Och det finns ketchup med stor andel tomat i. Den kan man med fördel välja.

Ketchup har mycket näringsämnen i sig också, tomater är nyttiga. Och frukt är också sött, men det är inget man ska undvika för det. Samtidigt får man ju i sig viktiga vitaminer och fibrer.

”Lite av varje och lagom är bäst”

Som sagt, man ska inte vara rädd för sött. Det finns jättemånga produkter som är bra för oss, som det ingår en viss mängd socker i.

– Man kan tänka att ”lite av varje”, och ”lagom” är bäst. Ibland i en stressad tillvaro är också okej att ta lite genvägar ibland och välja halvfabrikat, om det gör att man blir mindre stressad.

Men om ens barn inte har problem med övervikt, ska man ändå reglera sockerintaget?

– Ja även barn som är normalviktiga mår bäst av att få i sig lagom mängd socker. Framför allt minskar man risken för karies om man äter mindre socker.

Foto: Shutterstock

Mer läsning för dig
Så hjälper du ett barn med övervikt: "Balans och kärlek"
Nya studien visar: Så kopplas adhd till intag av socker
Så påverkas bebisen i magen av din kost under graviditeten