Vill ditt barn inte äta frukost? 3 bra hacks från experten

Barn som vägrar äta frukost

Vill ditt barn inte äta frukost på morgonen? Bråk om frukost gör morgonstunden jobbig för både dig och barnet.
Här ger barndietisten Sara Ask tre konkreta hacks till alla föräldrar att ta till om ditt barn är en frukostvägrare.

Så förenklar du vardagen med matvägrande barn

Show more

Alla föräldrar kan nog känna igen sig: Ni har bråttom till förskola eller skola och hela familjen har en dag fylld av aktiviteter framför sig. Att ha en liten frukostvägrare vid bordet då kan göra vem som helst stressad.

Det känns ju sådär att lämna ett hungrigt och grinigt barn till lärare och pedagoger – och ingen tycker ju om att gå med kurrande mage.

mango och kiwi i skålar

Tänk utanför boxen – kanske är en liten skål med halvtinad mango läskande för ditt barn?

När frukostsituationen blir en stor konflikt kan det kännas lockande att faktiskt bara hoppa över morgonmålet ibland, för att prioritera att få en bra start på dagen med ditt barn.

Hur hård ska man vara här egentligen? Här kan du läsa mer om betydelsen det har för barn att skippa frukosten ibland.

Barn som inte vill äta frukost – 3 bra hacks

Men du behöver inte bli alltför orolig – det finns hopp!

Har ditt barn inte så stor aptit på morgonen eller fått för sig att inget smakar bra finns smarta knep att ta till, säger barndietisten Sara Ask till Motherhood.

Här är tre konkreta och enkla saker hon tipsar om att testa:

  1. För vissa barn vaknar aptiten till liv om de hinner vara vakna en stund innan det är dags att äta. Andra är inte hungriga förrän långt senare och då är det bra om det går att skicka med till exempel en smörgås och en frukt att äta under första rasten i skolan eller när hungern dyker upp. Det är bra för att kunna koncentrera sig i skolan.
  2. Frukost behöver inte vara macka, gröt eller yoghurt. Vissa kan tänka sig att äta något lättare, till exempel några läskande halvtinade mangotärningar, äppelklyftor, paprikaringar eller torkad aprikos. Andra kan tvärtom vara sugna på något matigare: en skål nudlar, kokt ägg, eller uppstekta pannkakor. Kolla vad som finns i kylen och tänk utanför boxen!
  3. Den som inte vill ha något alls kanske ändå kan tänka sig att dricka lite mjölk eller vatten.

Foto: TT

Så viktigt är det för barn att äta frukost – dietisten svarar

Trevligare familjemiddagar – 7 stämningshöjare som funkar