Experternas råd för att få din bebis att somna – och sova natten ut

bebis sover

En nyfödd hemma kommer oundvikligen att innebära en del sömnlösa nätter. Men – det finns strategier att ta till för att skapa rätt förutsättningar för goda sömnvanor. Här är experternas 5 bästa tips.


Show more

Hur mycket man än hör om vad man har att vänta sig vid ankomsten av en nyfödd, så finns kanske inget som på riktigt kunnat förbereda en tillräckligt på de sömnlösa nätterna.

Men enligt barnsömnskonsulten Ingrid Prueher finns inget barn som är dålig på att sova. Barn kan ha olika svårt för det, men i slutändan handlar det om dåliga sömnvanor. Och dessa, menar hon, är omvändbara i de allra flesta fall.

Här är fem saker du kan göra för att ge ditt barn de bästa förutsättningarna för en god natts sömn.

5 expertråd som ger din bebis bättre sömnvanor

1.Ta hjälp av ljuset

Den mänskliga hjärnan associerar ljus med att vara vaken – och mörker med att sova. Markera därför vad som gäller genom att sänka ljuset runt omkring er ungefär 30 minuter innan läggdags, och tända fullt runt om kring er på morgonen.

– Ett av sätten bebisar lär sig att det är dags att gå och lägga sig på är från ledtrådar i sin omgivning. Och att hitta det rätta ljuset är nödvändigt för att sätta igång bebisens inre klocka, säger Deborah Givan, professor i klinisk pediatrik, till Parents.

2. Lär dem trösta sig själva

Nyfödda behöver absolut bli tröstade, gungade och lugnade till sömns – men inte för alltid. Efter ungefär fem månader kan de flesta barn somna till stor del på egen hand, och om vi fortsätter hjälpa dem, gör vi dem snarare en björntjänst menar sömnkonsulten Heather Turgeon. Fortsätt gosa med din bebis, men sluta gradvis med gulligt hyschande och frenetiskt studsandet.

– Börja med att öva på att lägga ned din bebis medan hen är vaken, minst en gång per dag, säger Turgeon, till Parents. Detta menar hon, kommer leda till att barnet successivt blir mer bekväm med att bli nedlagd. Därmed kan din bebis i större utsträckning också lära sig att trösta sig själv.

3. Separera ätande från sovande

Om ditt barn regelbundet somnar ätandes, kommer barnet tro att det finns en koppling. Detta innebär att när din bebis vaknar mitt i natten, så känner barnet att mat behövs. Det kan därför vara bra att försöka mata bebis ordentligt tidigare, när risken för att somna är lägre. Sedan kan man fortfarande behöva gå upp och mata bebisen på natten, men då handlar det om hunger snarare än tröstande.

– Nyfödda somnar ofta när det äter, och jag vill inte att någon ska känna sig stressad av det. Men om, efter ungefär fyra-fem månader, man lyckas skilja på när det är matdags och när det är sovdags – så brukar bebisen kunna sova bättre, menar sömnkonsulten Turgeon.

4. Natta tidigt – och missa inte tuppluren

Om man håller ett barn uppe för länge så blir det överstimulerat och svårare att natta sen. En bra hålltid för en nyfödd är att nattas runt halv sju – sju på kvällen. Samma sak händer om man skippar tuppluren. Ett utvilat barn sover alltid bättre än ett övertrött barn, så att försöka hålla regelbundna tider för tupplur och nattning kommer alltid med fördelar.

– När barn blir övertrötta så höjs deras stressnivåer, säger Turgeon och fortsätter, så när de äntligen somnar, är risken stor att det inte kommer dröja länge innan de vaknar, på grund av dessa stresshormoner.

5. Låt bebis gny lite

Att springa in så fort din bebis gör ljud kommer skapa en rutin som blir svår att bryta sig fri från. Så länge du vet att ditt barn är friskt och inte hungrigt, kan du avvakta lite innan du kommer till undsättning, för att se om bebis kanske lyckas lugna sig själv.

– Om bebisen inte kan det, gå in och gör det minst påträngande ingripande du kan. Exempelvis som att klappa eller hyscha, utan att nödvändigtvis plocka upp barnet, säger Turgeon, men tillägger också att om det inte går, så bör man så klart trösta sitt barn till sömns på andra vis. Men genom att försöka med enklare medel först, kan bebis lära sig att det ibland räcker så.

Slutligen – ha tålamod inför din älsklings förmåga att finna ro när hen ska sova. Tänk också på att det skiljer från barn till barn vad som funkar, och att kvaliteten på sömnen kan gå i perioder.

Ibland är bebisen orolig och behöver extra mycket närhet, då är det helt okej att ge det. Men genom att hålla sig till rutiner så ofta som det går, stärker du ditt barn och dess sovvanor successivt.

Källa: Parents

Bild: Unsplash

9 stadier alla nyfödda bebisar går igenom direkt efter förlossningen