Så mycket socker får barn äta enligt experten – och såhär ofta

Barn som äter socker

Hur mycket socker får barn äta, och hur många gånger i veckan? Och vad ska jag göra om mitt barn bara vill äta sötsaker?
– Lördagsgodis, fredagsglass eller andra förutsägbara ramar kring det där extra goda är en bra strategi, säger barndietisten Sara Ask.
Här svarar hon på de vanligaste frågorna om barn och socker.


Show more

Hur mycket socker barn kan äta, kan kännas lite klurigt som förälder. För vårt barn kommer det nämligen naturligt att tycka om det som är sött, och som förälder kan man behöva hitta lite smarta strategier för att också uppmuntra till frukt och vanlig mat.

Barndietisten Sara Ask hjälper oss att svara på några av de vanligaste frågorna föräldrar har om barn och socker.

Förutsägbara ramar kring det där extra goda är en bra strategi.

Dessutom kommer hon med några smarta knep på hur man gör för att locka barn att välja det som är näringsrikt.

Vad ska jag göra om mitt barn bara vill äta söta saker?

– Barn har en medfödd förkärlek för sött som dessutom ökar i samband med tillväxtspurter, så många känner nog igen sig i den här frågan, säger Sara Ask.

Det som är viktigt här är att fixa en matmiljö hemma där det är lätt för barnet att göra bra val, förklarar hon:

– Fokus på frukt och grönsaker och vanlig bra mat, och så få lager med kakor, godis, glass och chips som möjligt. Barn behöver fylla sitt energibehov med näringsrik mat eftersom de växer och utvecklas. Lördagsgodis, fredagsglass eller andra förutsägbara ramar kring det där extra goda är en bra strategi.

mamma som ger socker till barn

Att ge lördagsgodis eller fredagsglass en dag i veckan kan vara en bra strategi.

Hur ofta är det okej att barn äter sötsaker?

Även detta är en frekvent fråga från föräldrar. Och här finns ett tydligt svar, enligt dietisten. Om barn ska äta socker är det bästa att samla intaget till så få gånger som möjligt, kanske räcker det med en dag i veckan.

– För tändernas skull är det viktigt att det inte blir småätande utan gärna till exempel lördagsgodis. För näringsintaget handlar det mest om att inte låta en för stor del av barnets intag utgöras av sådant som i princip bara ger energi, men ingen näring, säger hon.

– I stort kan man tänka att det viktiga är att barnet äter sig mätt på mat, inte på godis och snacks, och ligger lågt med sockersötade drycker. Det brukar räcka långt!

Hur mycket socker per dag kan barn äta?

Det bästa är alltså att samla det mer koncentrerade sockerintaget för barn till få tillfällen, enligt dietisten.

Vill man ändå slå ut sockerintaget, finns också en riktlinje om hur mycket socker per dag vi helst inte ska överstiga.

Det finns inga exakta rekommendationer från livsmedelsverket eller Världshälsoorganisationen (WHO) för hur många teskedar eller gram socker per dag som barn i olika åldrar kan äta.

Däremot är världshälsoorganisationens rekommendation att vuxnas intag av så kallade fria sockerarter är mindre än 10 procent av vårt totala energiintag. Vill man dessutom minska risken för karies bör vuxna inte äta mer än 5 procent socker som sitt totala näringsintag på en dag. (Socker här definieras som tillsatt socker och socker som finns naturligt i produkter, till exempel fruktjuice och honung.)

För en vuxen motsvarar 5 procent av näringsintaget per dag, ca 6 teskedar eller 25 gram socker. 10 procent motsvarar ca 10 teskedar eller 50 gram.

Barn och ungdomar över två år kan enligt Livsmedelsverket generellt följa samma rekommendationer för näringsintag som vuxna. Eftersom barn äter mindre mängd mat varje dag än en vuxen, ska de dock ligga under vuxenrekommendationen i antal gram/teskedar socker per dag.

Ps. Här finns mer bra innehåll om barn och mat!

Källor: Livsmedelsverket, WHO

Så viktigt är det för barn att äta frukost – dietisten svarar

Behöver du inspo till allergivänligt fika? 3 recept helt utan mjölk, ägg och nötter