Småbarnstips: 10 sätt att få bebisen att somna

Så hjälper du ditt barn att sova – 5 tips
Slå på ljud

Att ha en liten hemma som inte vill sova när det är dags är ett frustrerande scenario.

Tack och lov finns det mängder att tips och tricks som kan underlätta! Här har vi, med inspiration från parenting.com, samlat några favorittips.

1. Undvik ögonkontakt

Nej, vi vet att din bebis inte är en aggressiv hund – men ögonkontakt med dig är bland det mest exalterande din minsting kan ta sig för! Därför kan så lite som en blick göra bebisen alldeles till sig och sprallig, istället för avslappnad oh sömnig som sig bör vid läggdags. Undvik därför att ta ögonkontakt med bebisen vid nattningen.

2. Ta ett varmt bad

Ett varmt bad kan få vem som helst att slappna av. Göm den pipande badankan, håll rösterna låga och undvik plasklekar, och använd istället en liten frottéhandduk för att tvätta den lille.

3. Sov ihop

Det här är en fråga som delar många. Sova med sitt barn, eller lära barnet att sova självt? Hur som helst visar flera studier på att barn som sover nära sina föräldrar växer upp med bättre självkänsla och mindre oro och ångest. Se bara till att göra det på ett säkert sätt! Använd en barnsäng bredvid er säng eller ett så kallas baby nest.

4. Ge lite utrymme

Istället för att fylla barnets säng med diverse filtar, leksaker och gosedjur, kan det vara en smartare idé att låta den vara tom och “tråkig”. Gosedjur och leksaker kan göra din bebis pigg och leksugen, eller i värsta fall vara en fara ur kvävningssynpunkt. Låt sängen istället bara innehålla en lagom stor filt och det viktigaste – din bebis.

5. GERD

Gastroesofageal refluxsjukdom (GERD) är ett problem som ofta går förbi obemärkt, men kan vara en anledning till att ditt barn har svårt att sova. Det innebär att det blir ett fel på klaffen där magsäcken och strupen möts, och magsyra kommer upp i halsen vilket ger smärta och obehag för den lilla. Vanliga symptom är att barnet kräks, har ett kolikliknande beteende, svårt att äta och gör väsande eller kvävande ljud.

6. Glöm inte beröringen

När du har lagt din baby i sin säng kan du testa att varsamt lägga dina varma händer på hems mage, armar och hjässa. Det är ett sätt att visa att du finns där och det kan lugna bebisen och hjälpa hen att somna snabbare.

7. Ha koll på tiden

En övertrött bebis är inte rolig att ha att göra med. Många experter är överens om att en lagom läggtid för ett barn under ett år är mellan 18:30-19:00. Och om du tror att tidig läggdags automatiskt innebär tidig uppgång har du fel! Det är bevisat att ett barn som får en god natts sömn också sover längre på morgonen.

8. Se över temperaturen

Precis som du själv sover sämre de där varmaste sommarnätterna, är det tufft för din bebis. Experter rekommenderar en temperatur på mellan 18-21 grader där barnet ska sova, det minskar även risken för plötslig spädbarnsdöd. Detsamma gäller förstås ljus – se till att rummet är mörkt när den lilla ska somna.

9. Testa bebismassage

Barn som får en kvartslång massage innan läggdags somnar betydligt fortare än barn som endast får en saga uppläst. Det visar studier från University of Miami Touch Research Institute. Använd dig av parfymfri babyolja och mjuka, långsamma rörelser med ett lätt tryck.

10. Underskatta inte tupplurerna

Många tror att barnet måste hålla sig vaket hela dagen för att sova gott på natten. Helt fel! En dag är OTROLIGT lång för ett litet barn, och några tupplurer under dagen ger barnet bättre fysisk och mental hälsa, enligt forksning. Dessutom ger det dig tid att duscha, svara på mejl och (om du har tur) se ett avsnitt av in favoritserie.

Foto: IBL

Mer läsning för dig
7 sätt att undvika att bränna ut dig som mamma
Psykologen svarar – så hjälper du barn med nattskräck eller mardrömmar

Utvald läsning