När kan man börja träna efter förlossningen? PT-Fias tips

PT-Fia gravid och med barnvagn

Komma i form eller återhämta sig – hur ska man egentligen träna efter en förlossning?
– Lägg fokus på att må bra i en av livets mest omtumlande perioder, menar träningsprofilen och småbarnsmamman Sofia Ståhl, känd som PT-Fia.
6:17

Efter reklamen: Se när gynekologen Helena Kopp Kallner svarar på frågor om graviditet

(6:17)

Om du mår bra och kroppen är redo kan man komma igång med promenader och knipövningar ganska direkt efter förlossningen, men ledorden är att lyssna in kroppens signaler, menar träningsprofilen, programledaren och småbarnsmamman PT-Fia.

När kan man börja träna efter förlossningen?

– Det är väldigt individuellt och beror på din utgångspunkt (är du van att träna, hur tränade du innan graviditeten, tränade du under graviditeten, hur gick förlossningen, blev det vaginal födsel eller kejsarsnitt, blev det komplikationer och så vidare). Det viktigaste är att stämma av med din barnmorska och lyssna in kroppen. Men vanligtvis kan man börja med promenader, knipövningar och övningar för att stärka/komma i kontakt med core och bäckenbotten relativt nära inpå förlossningen.

Befria dig själv från projekt när det kommer till kropp, utseende, träning och mat

"Respektera dagsformen"

För PT-Fia är ingen träning viktigare än återhämtning den första tiden efter förlossningen. För en del är träning otänkbart det första halvåret medan andra är träningssugna redan efter ett par veckor.

Så hur ska man tänka kring träning efter graviditet och förlossning?

– Lyssna in kroppens signaler och se det som en bra övning att respektera dagsformen. Ha rehab som utgångspunkt för att ge dig själv tid att läka och återhämta dig. Fokus ska ligga på att stärka dig själv anpassat efter hur du upplever att kroppen och ditt mående återhämtar sig.

PT-Fia yogar med bebis

Vilka typer av övningar är bra efter graviditet och förlossning?

– Jag rekommenderar övningar som stärker baksida rygg, axlar, skulderblad. Det kan vara guld värt i och med att man bär, matar och sitter mycket i början. Att komma i kontakt med core och bäckenbotten är viktigt. Men ännu viktigare: Befria dig själv från projekt när det kommer till kropp, utseende, träning och mat. Lägg fokus på att må bra i en av livets mest omtumlande perioder.

Är det något som man inte ska träna efter förlossning?

– Undvik hopp i början. Är du inte en van löpare så bör du undvika att börja springa direkt. Avvakta med träning fram till efterkontrollen men börja med promenader och mammamage-appen.

Träning efter förlossning: PT-Fias tips

  • Sänk ribban och kraven på dig själv under den här perioden.

  • Lyssna in kroppens signaler när du tränar.

  • Fråga dig själv: Vad kan jag göra för att få mer energi just nu? En promenad eller dans hemma till favoritlåten är också träning!

  • Undvik hopp eller löpträning i början.

  • Testa mamma-träning online eller mammamage-appen.

– Sänk ribban och befria dig själv från krav. Fråga dig själv: Vad kan jag göra för att få mer energi just precis nu? Kanske är det att få komma ut på en kort promenad själv eller att sträcka igenom kroppen, dansa till ett par låtar för att få upp pulsen eller träna hemma med gummiband. Det finns mängder med träning för gravida, nyförlösta och mammaträning online som kan genomföras hemma. Det finns även mamma-träning där bebisar följer med, både digitalt och utomhus. Kanske kan träningen bli en paus där du får komma iväg en stund utan bebis. Prova dig fram och se vad som fungerar för dig!

Foto: Privat, Erik Dilexit

Mer läsning för dig

Från mammadepp till mammapepp – allt du vill veta om förlossningsdepression

Carolina Klüft: Så gör ni för att få in rörelse i familjen

Semester med barn – 14 kul aktiviteter att göra på sommarlovet 2021