Får du i dig tillräckligt med folsyra? Här är 5 symtom på brist

Gravid kvinna äter sallad

Folsyra, folat och vitamin B9 – tre ord för samma sak. Och ett väldigt viktigt näringsämne, inte minst om du är gravid. Här är tecken på att du har brist på folsyra och maten som innehåller mest av B-vitaminet!

Vad är folsyra – och vad är folat?

Folat och folsyra är egentligen olika former av samma B-vitamin, B9. Folat finns naturligt i vissa livsmedel, medan folsyra är ett konstgjort framställt folat som används vid berikning samt i kosttillskott. Folsyra är lättare för kroppen att ta upp än folat.

Folsyra blir till B-vitaminet folat i kroppen och är särskilt viktig för kvinnor i fertil ålder att få i sig tillräckligt av näringsämnet. Dock är det rätt så vanligt med för lågt intag av folsyra, särskilt hos kvinnor.

Folsyrabrist kan ge ospecifika symtom som trötthetm yrsel och huvudvärk, som man kanske inte alltid förknippar med vitaminbrist – och den kan även leda till anemi, blodbrist, berättar Emily Sonestedt, docent i nutritionsepidemiologi och kostforskare vid Lunds Universitet.

– Bristen beror framförallt på alltför ensidig kost eller tarmsjukdom, som celiaki. Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med folsyra och man kan behöva ta kosttillskott om man planerar att bli gravid.

Varför behöver man folsyra?

Folsyra är bra för celldelning och cellernas ämnesomsättning, för DNA-bildningen och för att bilda röda blodkroppar. Det är också viktig för att foster ska utvecklas normalt när man är gravid, en vanlig biverkning av folsyrabrist hos gravida är att barnet föds med, eller aborteras på grund av, ryggmärgsbråck.

Varför får man brist på folsyra?

Folatbrist beror ofta på en ensidig kost, och hittas ofta hos veganer som inte äter så näringsriktigt, äldre med ensidiga matvanor och alkoholister med allvarliga problem.

En annan orsak kan vara celiaki, glutenintolerans, som också ofta orsakar b12-brist och järnbrist.

Graviditet gör att det går åt med folat i kroppen, och då får man lätt brist. Därför rekommenderat tillskott av folsyra för den som är gravid eller planerar att bli det.

Symtom på brist på B9/folsyra:

  • Andfåddhet
  • Kärlkramp
  • Trötthet
  • Huvudvärk
  • Anemi, blodbrist.

Så mycket folsyra behöver du äta varje dag:

För att få i dig dagsbehovet på 400 mikrogram folsyra per dag behöver du äta cirka cirka 70 g röda linser eller 190 g brysselkål. Dagsbehovet för gravida är 500 mikrogram per dag.

Den som äter mycket frukt och grönt och baljväxter får troligtvis i sig tillräckligt med folat genom maten och behöver inte ta tillskott i form av folsyra.

Mat med folsyra/vitamin B9:

  • Fullkornsprodukter
  • Yoghurt
  • Filmjölk
  • Leverpastej
  • Grönsaker, särskilt kål, spenat och broccoli
  • Baljväxter som linser, bönor och kikärtor
  • Frukt och bär, särskilt hallon, jordgubbar och blåbär.

Brist på folsyra kan ge Restless legs

Rastlösa ben, RLS, kan bero på ärftlighet, och vid sekundär RLS kan besvären komma av järnbrist, graviditet, sviktande njurfunktion – men även av b-vitaminbrist. Ofta dyker besvären upp i 40 års åldern. Vid sekundär RLS kan järn, vitamin B12, folsyra eller tillskott av magnesium ta bort symtomen.

Foto: TT

Lista: Här är alla vitaminer du behöver som gravid

Mat för gravida – vad kan jag äta och inte? Vi reder ut!

Så ökar du chansen att bli gravid – 9 konkreta tips