Hypnobirthing: Så funkar metoden under graviditet och förlossning

gravid kvinna håller kvist framför magen

Har du också hört talas om hypnobirthing? Det är en metod som ska minska smärta och rädsla under graviditeten och förlossningen. Med hjälp av bland annat affirmationer och andningsövningar ska den hjälpa kroppen att bli mer harmonisk.
Här reder experten ut allt om hur den omtalade metoden funkar!

Med smärtlindring, kejsarsnitt eller födsel hemma. Att vara med om en förlossning är något otroligt personligt och varje mamma har rätt till sina önskemål.

Men en av metoderna som blivit lite av en snackis på sistone är hypnobirthing. Är du också nyfiken på vad det handlar om? Här reder vi ut allt!

Se också: Här är de mest spelade låtarna under förlossning

0:52

Efter reklamen: Här är de mest spelade låtarna under förlossningar

(0:52)

Hur funkar hypnobirthing?

Ska man förklara hypnobirthing kort är det en metod som går ut på att föda utan rädsla och därmed mindre smärta, genom att verkligen vara nävarande i sin kropp. Bland annat får den födande hjälp av affirmationer och andning som hjälper kroppens naturliga system att föda fram barnet.

Frida Detter, grundare av Hypnobaby och instruktör inom metoden, hjälper oss att förstå vad det handlar om.

– Det är en metod som hjälper din kropp och sinne att arbeta tillsammans för att öka chanserna till att du ska få en positiv upplevelse av förlossningen. Mamman använder sig av självhypnos, visualiseringar och andning som hjälper henne att hitta ett positivt fokus som sedan stänger ute obehag och negativitet i sin omgivning.

Hypnos kanske låter lite läskigt för många. På vilket sätt handlar det om hypnos?

– Man kan säga att hypnos bäst beskrivs som ett tillstånd när hjärnan är begränsad till en idé. Den hjälper oss att hitta ett fokus som får hjärnan att automatiskt stänga ute allt omkring. Vi befinner oss i en slags hypnotisk trans många gånger i vardagen, till exempel när vi tittar på en fängslande bra film eller läser en bok, säger Frida Detter och fortsätter:

–I hypnobirthing tar mammor hjälp av till exempel ljudfiler och att skapa sig metaforiska bilder i sinnet, som guidar till vad man ska fokusera på.

Frida förklarar att "hypnosen" inte handlar om att sätta sig i ett "hjälplöst tillstånd" där man inte har kontroll över sina tankar. Tvärtom, är syftet att bli helt medveten om det som sker i ens kropp – och att välja att arbeta med den, istället för emot den.

Frida Detter

Frida Detter håller i kurser och föreläser om hypnobirthing. Foto: Emma Eriksson

Hur lär man sig hypnobirhing? Bok, app och kurs

Så hur lär man sig föda med hypnobirthing? Det finns böcker att läsa och appar att testa men man kan också gå en kurs.

Man behöver hjälpmedel för att lära sig tekniken, förklarar Frida Detter. I kurserna hon själv håller själv får man sig material hem som man använder för att öva. På kursen är det bra att ha med sig någon man litar på, en partner, doula eller annan person som är med under förlossningen och vill få rollen som så kallad hypnobirthingpartner.

– För att mamman ska kunna helt ”stänga av” från omvärlden och gå in i sig själv behöver hon ha en person som kan agera språkrör och ta hand om all logistik i omgivningen utan att behöva störa eller ”väcka” henne, förklarar Frida Detter.

Funkar hypnobirthing mot smärta?

Ett mål med metoden är att smärta och rädsla ska minska både inför och under förlossningen. Frida Detter förklarar hur det funkar:

– Genom upprepande övning inför födseln kan mamman hitta till sitt avslappnade tillstånd – sin "metaforiska plats" – snabbare. Och för varje gång känns denna "metaforiska plats" som man tar sig till, mer trygg och befriar en från sina rädslor.

Rent konkret hjälper avslappningen sedan musklerna att slappna av och göra sitt jobb, förklarar hon.

– Födseln går i stort sett ut på att livmodersmusklerna som är horisontella jobbar sig nedifrån och uppåt under hela öppningsfasen, i samarbete med de vertikala musklerna. Får inte musklerna någon syre blir det precis som när du tränar, att det bildas "mjölksyra" som kan uppfattas som smärta.

På samma sätt tänker man inom den här metoden att det blir mer smärtsamt om man inte ”andas ner syre till livmodersmusklerna”.

– När vi inte befinner oss i ett tillstånd av kamp och flykt utan istället vilar, sover eller mediterar så hjälper det oss också att frisätta rätt hormoner som endorfiner och oxytocin. Och endorfiner har en smärtstillande effekt som är många gånger starkare än morfin.

kvinna som lyssnar i lurar

När man över hypnobirthing lyssnar man bland annat på ljudinstruktioner med affirmationer och "manus" för förlossningen.

Funkar hypnobirthing mot rädsla?

Målet med metoden är också att bli mindre rädd, känna större tilltro till kroppen och självförtroende kring födseln. Metoden ska också hjälpa den födande kvinnan att bli närvarande under förlossningen.

Det är viktigt att öka tilliten till sin förmåga att föda, förklarar Frida Detter. Tillit är en känsla av trygghet och fungerar som ett skydd mot rädsla och stress, ångest och oro. Därmed blir tillit grundläggande för att man ska kunna handskas med risker och det oförutsägbara. Utan tillit kan negativa tankar och känslor enklare bryta ner dig.

– Det spelar ingen roll hur, var eller när din bebis kommer ut. Det som är viktigt är att du är informerad och att du känner dig självsäker med verktyg som hjälper dig och din partner att vara medvetna och avslappnade nog för att ta de rätta besluten för dig och ditt barn, säger hon och fortsätter:

– Ofta får vi som gravida mycket medicinskt negativt laddade ord uppdukat framför oss även när vi inte ber om det.

Orgasm och närhet med en kärlekspartner – också verktyg

Hormonet oxytocin gör kroppen nöjd och lugn. Oxytocin ingår ofta i droppet man ger för att starta en medicinsk igångsättning, men finns också naturligt i kroppen och dikterar hastigheten på sammandragningar och förlossning, förklarar Frida Detter.

Hormonet utsöndras i kroppen när vi till exempel får närhet och beröring av en kärlekspartner, och när vi får orgasm. Till mångas förvåning, säger Frida Detter, är därför närhet från en kärlekspartner och orgasm också verktyg inom hypnobirthing för att uppnå naturligt lugn och sin tur minska smärta inför och under förlossningen.

Även om man inte kan eller vill ha samlag, kan man stimulera kroppen på andra sätt genom beröring och närhet så att hormonet frisläpps. Frida Detter tipsar om att man till exempel kan försöka få orgasm ofta nära inpå förlossningen för att hjälpa till med igångsättning. Är man bekväm med det kan man även testa att få orgasm under förlossning för att öka oxytocinet. Kanske är det enklast om man föder hemma men även på förlossningen kan man be om att få en stund för sig själva, tycker hon.

Hypnobirthing – 4 exempel på bra övningar

Har man gått en kurs i hypnobirthing får man material i form av ljudfiler och metaforsika verktyg som man övar med hemma. Konkret kan verktygen som man får handla om följande:

  1. Ankare
    En påminnelse om en känsla. Kan vara beröring, doft, ord eller ljud som får oss att minnas känslan av behag och att allt är positivt och bra. Dessa "planteras" när mamman är under djup avslappning och kan sedan upprepas hemma.

    Exempel: Partner plockar upp mammans handled. Sedan släpper den så att den faller tillbaks behagligt, men får en känsla att handen är tung.

  2. Affirmationer
    Korta meddelanden som blir positiva instruktioner till dig själv och hjälper dig uppnå det du vill. Det är din egen förändring och bör formuleras som om den redan var sann. Man kan till exempel sätta upp lappar med affirmationer runtom i hemmet så att både partner och mamma kan läsa in dem. Det undermedvetna kan inte skilja mellan sanna och påhittade påståenden.

    Exempel:
    Smärtan är inte farlig
    Min kropp är gjord för att föda barn
    Jag litar på mina instinkter
    Kraften från värkarna är inte starkare än mig. Kraften kommer från mig.

  3. Ljudfiler
    Dessa är en blandning av affirmationer och manus som hjälper mamman bygga självförtroende och en positiv atmosfär omkring sig. Rösten hjälper också mamman att slappna av tills hon når en riktigt djupt avslappnat tillstånd. I det här tillståndet, förklarar Frida Detter, är det lättare att ta till sig "instruktioner" som sätter sig i det undermedvetna.

  4. Andning
    Genom hela öppningsfasen använder man en uppåtandning, eller så kallad ”sömnandning” som liknar den när vi sover. Den är lugn och långsam. Man andas in och ut genom näsan, med lite längre utandning för då frisätter vi oxytocin. I utdrivningsfasen använder man istället en nedåtandning för att andas ut bebis genom att låta livmodersmusklerna och födselreflexen sköta utdrivningen av bebis. Det mamman behöver fokusera på då är, förklarar Frida Detter, att andas nedåt och göra kroppen avslappnad och tung så man inte spänner öppningen. Detta gör man för att undvika bristningar.

Foto: TT

Mer läsning för dig

Vanja Wikström: Vården måste lyssna på kvinnor som vill ha kejsarsnitt

Experten: 7 tips för att få bukt med förlossningsrädsla

6 okända – men vanliga – anledningar till förlossningsrädsla