6 saker du kan göra för att undvika föräldrautmattning

Utmattad mamma med dotter.

Är du på väg att bli föräldrautmattad? Att få både tiden och sig själv att räcka till är inte lätt, här är några tips på vad du kan tänka på.

Oroar du dig för att du inte tillbringar tillräckligt med tid med dina barn? Tar det praktiska fixet med logistik, matlagning, planering och så vidare över? Så det inte blir någon tid till att varken leka eller knappt umgås med dina barn? Och så får du dåligt samvete för det och känner att du inte räcker till? Du är inte ensam om att känna så!

Ofta finns det väldigt lite tid – och väldigt mycket som ska hinnas med. Vi mammor brukar dessutom vara väldigt bra på att planera saker i förväg, tänka på vad som ska fixas för att nästa dag ska flyta på, vad barnen behöver ha med sig, vad som behöver handlas … Självklart finns det pappor som är så också, men det är inte för inte som mammor brukar kallas familjens projektledare. Många är också bra på att ställa höga krav på sig själva, och på att sätta barnens behov framför sina egna.

Lek med barnen kan hjälpa oss stressa ner

En professor i utbildning för barn i tidiga åldrar, Kimberly Bezaire, menar att det är viktigt för mammor att det är viktigt att leka, baka, lyssna på musik eller göra något annat kreativt med sina barn – inte bara för att det för oss närmre som familj och för att barnen får se olika sidor av oss. Att vara kreativa kan också hjälpa oss att stressa ner, liksom att vara i stunden och notera det som faktiskt händer här och nu.

Vi kan alltså hjälpa oss själva hantera vardagens stress på det sättet. Därmed inte sagt att det är enkelt när rutiner och vardagspyssel hela tiden pockar på uppmärksamhet. Ska man prioritera att få saker gjorda, eller att ha försöka ha roligt?

Sex sätt att undvika föräldrautmattning

All den här stressen över att hinna med vardagen, plus stressen över att vilja vara en bra förälder kan, om det går tillräckligt långt, leda till föräldra-utmattning. För att undvika det tipsar Arial Brewster, i Todays parent på Chatelaine om några saker du kan tänka på.

1. Försök fokusera på en sak i taget

Många av oss är experter på att multitaska och att till exempel planera morgondagens upplägg medan vi lagar dagens middag, tvättar och förhör ett barn på en läxa. Enligt en professor vid Michigan State University, Barbara Schneider, kan multitasking göra både att saker egentligen tar längre tid att göra än om vi skulle ha gjort en sak i taget, plus att vi associerar att göra flera saker på en gång med negativa känslor.

För att vara mer i stunden kan ett knep till exempel vara att ställa en timer på 15 minuter och bestämma dig för att under den kvarten ska du rikta all uppmärksamhet helt och hållet till dina barn, utan mobil, att tänka på sysslor eller att plocka med något under tiden.

2. Skapa mer tid för barnen om det går

Rensa bort så mycket som möjligt ur kalendern av sådant som inte absolut måste göras. Och ta hjälp där du kan få den med praktiska saker. För att skapa mer tid som ni kan tillbringa tillsammans. Har du möjlighet att till exempel jobba hemma någon gång i veckan och samtidigt kunna tvätta undan ett par maskiner och fixa något annat praktiskt – ta den!

3. Sätt dig själv allra först

Du vet det säkert redan och hör det hela tiden – men hur bra är du på att ta tid för dig själv, på att ta hand om dig, för att också orka räcka till åt de andra? Hitta de små stunderna för dig själv som kan göra skillnad. Det kan handla om allt ifrån ta en längre dusch i lugn och ro till att träffa dina kompisar själv en stund, som vuxen.

Har du svårt att få till helt egen tid – ta hand om er i familjen tillsammans. Kanske kan ni röra på er ihop? Eller något annat där du tar hand om dig, och er som familj samtidigt.

4. Säg nej innan du säger ja

Att skapa tid i schemat där ni gör ingenting tillsammans är också kvalitet. Innan du automatiskt tackar ja till inbjudningar, eller säger ja när någon frågar om du kan ställa upp – säg nej, eller i alla fall att du ska fundera på saken, innan du svarar ja.

Tacka bara ja efter att du verkligen har tänkt igenom hur det påverkar ert schema. Och träna på att säga nej utan att få dåligt samvete – du prioriterar ju faktiskt din familj.

5. Säg ja till allt barnen föreslår

Inom rimliga gränser förstås! Men när de föreslår att ni ska göra något tillsammans – se om du kan säga ja utan att tänka allt för förnuftigt på vad som behöver göras istället.

Se om du kan hitta barnet i dig och föreslå lite tokiga saker du också. Det kan vara så enkelt som att ta vara på små vardagsstunder tillsammans genom att göra tandborstningen till en lek eller bilresan till en sånglek.

6. Förlåt dig själv, glöm och gå vidare

Allt måste förstås inte vara roligt hela tiden. De tråkiga sakerna måste också göras och du kommer inte att kunna vara en kul solstråle tjugofyra timmar om dygnet. Låt det vara så och var inte för hård mot dig själv. Barn kan faktiskt sysselsätta sig själva också, de behöver inte uppmärksamhet hela, hela tiden. Att ha tråkigt kan också vara utvecklande.

Foto: TT