Därför är det viktigt att göra knipövningar – experten berättar

Personliga tränaren Anna R Landaues

Visste du att ditt bäcken består av flera lager med muskler och bindväv som tillsammans har som uppgift att stötta och bära upp de inre organen? På samma sätt som du tränar din övriga kropp är det bra att stärka upp de små musklerna i ditt bäckenbotten.

Att göra knipövningar är bra oavsett om du är gravid eller har varit med om en förlossning. Men varför är det så viktigt att aktivera de inre musklerna? Och vad kan hända om jag inte gör det? Motherhood tog en pratstund med Anna R Landaeus som är proffs på kvinnohälsa.

Se också: Motherhoods expertpanel – din guide genom hela mammalivet

0:47

Efter reklamen: Motherhoods expertpanel – din guide genom mammalivet

(0:47)

Slå på ljud

Därför ska du göra knipövningar – experten svarar

Anna R Landaeus är personlig tränare med expertis inom kvinnokroppen och driver Strongermama.nu. Hon har lång erfarenhet inom kvinnohälsa. Här berättar hon varför det är bra att göra knipövningar nu som då och hur du gör dem på rätt sätt.

Anna R Landaeus, expert på kvinnokroppen

Anna R Landaeus föreläser, håller workshops, utbildar inom träning under och efter graviditet. Dessutom är hon innehållsansvarig för appen Gravid- och mammaträning som hon gör tillsammans med Trygg-Hansa. Följ Anna på @starkarekvinnorgenomlivet

Varför är det bra att göra knipövningar?

– Att ha en stark bäckenbotten är bra för alla, oavsett om du varit gravid eller inte, det kan vara hjälpsamt senare i livet när du kommer in i klimakteriet. Men om du inte har några besvär ska du inte behöva lägga mycket fokus på att enbart stärka bäckenbotten. Dock är det bra att ha kännedom om sin egen kropp och hur den fungerar, det borde belysas mer redan i yngre åldrar, tycker jag.

Skulle du säga att alla kvinnor behöver öva på sitt knip?

– Hmm, både ja och nej. Det är ofta svårt att ge ett svar som passar alla, även när det kommer till knipträning. Lider du av besvär som urinläckage vid exempelvis hopp eller nysning, är det rådet att prova knipträning under 3-6 månader. Lider du däremot av överspänd bäckenbotten, så är knipträning inte att föredra.

Hur vet jag om jag har överspänd bäckenbotten?

– Egentligen är det en svår fråga att svara på eftersom alla kvinnor som upplever besvär behöver professionell hjälp för att hitta orsaken. Men tecken på att bäckenbotten kan vara spänd är urinläckage, smärta, spända käkar, smärta vid penetration, svårt att kissa eller bajsa och ångest kopplad till smärtan. Lider du av detta så hjälper det inte att göra knipövningar, det kan göra symtomen värre. Orsaken till överspänd bäckenbotten kan vara både fysiska och psykiska, som exempelvis förlossningsskador, vaginism, långvarig stress eller sexuella övergrepp. Det är viktigt att få hjälp hos exempelvis en fysioterapeut som är specialiserad inom kvinnohälsa och någon som kan stötta och hjälpa den psykiska påverkan. Jag rekommenderar verkligen alla som har besvär att söka hjälp, speciellt om du känner dig osäker.

När är det extra viktigt att göra knipövningar?

– Det kan vara bra att göra det under graviditet, för att hålla igång muskulaturen. Många kvinnor som gått igenom en förlossning upplever att det har varit lättare att hitta knipet när de gjorde knipövningar under graviditeten. Att hitta sin aktivering och stärka muskulaturen efter en graviditet är bra och kan göra så du slipper besvär i framtiden.

Finns det någon regel när jag inte ska öva på mitt knip?

– Har du en överaktiv eller spänd bäckenbotten behöver du först få hjälp med att slappna av.

Är det någon gång för sent att börja göra knipövningar?

– Även är här är det svårt att ge ett svar som gäller alla. Efter en graviditet kan det i vissa fall vara bra att vänta lite eftersom det tar ett tag för stödjevävnader i slidan att återhämta sig efter en vaginal förlossning, men du kan alltid pröva oavsett hur lång tid det gått. Har du dock problem med exempelvis urinläckage så är rekommendationen att börja med knipträning. Har du dock inte märkt någon skillnad och fått de resultat som du önskar efter 3-6 månader behöver du antagligen annan hjälp.

Finns det några nackdelar med att göra knipövningar?

– Du ska inte gå runt och knipa hela tiden. Lägg knipträningar för sig och låt bäckenbotten vara övrig tid, den ska kunna slappna av. Det här är nämligen en aktivering som ska ske naturligt i vår kropp när vi rör på oss eller belastar den på andra sätt som när vi hostar, skrattar eller lyfter tungt.

Hur får jag in knipövningar i vardagen?

– Att knipa lite här och där är inte något jag rekommenderar. Ta hellre tid och gör det ordentligt någon gång om dagen, speciellt den första tiden efter en graviditet. Mitt tips är att prova att göra knipövningar vid olika tidpunkter på dagen, exempelvis precis när du vaknat på morgonen, efter en promenad eller innan läggdags. Känn efter om du känner någon skillnad.

Behöver jag alltid göra knipövningar?

– Nej, om du inte har några besvär ska du inte behöva knipträna för resten av livet.

Hur vet jag att jag hittat mitt knip?

– Känn efter! Ligg ner, placera ett finger inuti slidan mot bakväggen (tänk mot analen). Andas in och på utandningen kniper du till. Då känner du antagligen en liten rörelse som går bakifrån, fram och lite från sidorna.

Annas 3 bästa tips när det gäller knipövningar

1. Använd dig av olika liknelser. När det kommer till hur du kan knipa kan det hjälpa att använda sig av olika liknelser, som exempelvis att hålla inne en fis eller att tänker att du ska knipa av en kisstråle. Dock ska du endast göra det som en liknelse, inte när du på riktigt behöver kissa eller fisa.

2. Slappna av. Att slappna av mellan gångerna är viktigt, annars kan du bli överspänd. Använd andningen till hjälp.

3. Sök hjälp. Upplever du att det är svårt att hitta knipet, ta hjälp av en fysioterapeut specialiserad inom kvinnohälsa.

Foto: Privat

Mer läsning för dig
Veronica Calembe: ”Jag tror att det är läkande att prata om svåra saker”
Röhnish släpper PMS-kollektion – se alla plaggen här
Nina Campioni om vårdmissen efter hennes missfall: "Känner genuin hopplöshet"