En del av

Experten: Frasen att säga istället för ”Vad duktig du är!”

02 nov, 2022 
Hannah Bergroth
Föräldrar vill alltid sitt barn det bästa, oavsett om det handlar om att trösta och finnas där eller boosta hens självförtroende. Här berättar barnexperten varför det ibland kan vara bra att byta ut den klassiska kommentaren ”vad duktig du är!"
Annons

Som förälder får du ständigt se ditt barn utvecklas. Från det där gulliga, tandlösa leendet och mysiga jollrandet till att hen börjar greppa saker och till slut krypa. Åh, det är en otrolig känsla att få följa sitt barn!

Se också: 5 tecken på att du bor med en ”threenager”

Se 5 tecken på att du bor med en "threenager"Brand logo
Se 5 tecken på att du bor med en "threenager"

I takt med att barnet klarar av att göra saker på egen hand vill du finnas där och ge den där uppmärksamheten. Att heja på när barnet tar sina första steg eller säga ”wow, vad duktig du är!” när hen visar sin första huvudfoting kommer per automatik – och så ska det få vara. Du menar ju bara väl och vill boosta barnets självkänsla, eller hur?

Paulina Gunnardo är beteendevetare med specialisering inom barns utveckling. Hon menar att man som förälder kanske behöver vara uppmärksam på hur ofta man säger ”Vad duktig du är!” till sitt barn.

Annons

– Vi människor vill att andra ska tycka om oss, och om andra tycker om oss och ger oss uppmärksamhet just när vi är ”duktiga” kan det påverka barnets bild av sig själv och det hen väljer att göra, säger hon.

Paulina Gunnardo.

Syftar på själva prestationen

I dagens samhälle ska vi människor prestera – oavsett om det handlar om att skriva bra i ett prov i skolan eller göra mål under en fotbollsmatch. Paulina nämner uttrycket ”prestationsprinsessa”, något som hon ser som ett ganska vanligt problem idag.

– Barn matas ständigt med hur de ska vara i andras ögon, där prestationer och vad som premieras av gruppen är viktigt. Som att ”lyckas”, få bra betyg, se bra ut och vara duktig på något och så vidare. Det är helt enkelt ett fokus på vad andra tycker om det de gör, hur de ser ut och det de är. Den här bilden av en själv skapas bland annat när barnet får höra när hen är duktig, även om det sägs i all välmening.

Annons

Och så är det, som förälder noterar man vad barnet gör – genom att kommentera och säga något positivt. Paulina tror inte att det händer något särskilt med barnet om hen ibland får höra att hen lyckats eller är duktig. Däremot tycker hon det kan vara bra att kanske inte säga det alldeles för ofta.

– ”Vad duktig du är” syftar ofta på själva prestationen, ja som att vi vuxna säger något utifrån vad vi själva tycker om det barnet gör, snarare än barnets egen upplevelse och glädje i det som hen gör. Det kan göra att barnet själv får ett sådant fokus i bilden av sig själv och sina prestationer.

Vad som skapar barnets självkänsla och den bild barnet har av sig själv påverkas av många saker under barnets liv. Man behöver alltså inte vara orolig att man som förälder ibland fokuserar på barnets prestation. Paulina menar att det är många saker som barn påverkas av, det handlar inte bara om det deras föräldrar gör, även om de har stor betydelse för barnen.

Annons

– Däremot tror jag vi kan bli en motpol till mycket som barn och unga matas med idag och stärka barnets bild av sig själv, så att fokus inte hamnar på vad barnen gör och vilket resultat det ger, utan snarare på vad som ger barnet sann glädje i livet.

mamma barn ritar
Tips! Att låta barnet berätta om vad hen ritar, vilka färger han använder och varför skapar en fin stund som inte fokuserar på prestation.

Att säga istället för ”Vad duktig du är!”

När föräldern tycker att barnet är duktig och säger det i all välmening baseras det ofta på vad föräldern tycker om det som barnet presterat eller gjort. Som exempelvis att en teckning är fin och barnet är duktig, eller om barnet sparkat in bollen i mål under matchen och därför var duktig.

Paulina menar att det kan tolkas omvänt av barnet.

– Om barnet inte hade sparkat bollen i mål hade hen inte varit duktig. Och om teckningen inte hade varit fin hade barnet inte varit duktig, säger hon.

Annons

Men vad kan man säga istället, tycker du?

– Om barnet exempelvis spelat en match kan man, istället för att uppmärksamma om det blev mål eller inte, lägga mer krut på att berömma ansträngningen och glädjen i att få spela. Istället kan man säga ”Wow, jag såg hur du koncentrerade dig på planen” eller ”Jag såg att du verkligen försökte!” - oavsett resultat. Och att dela barnets glädje i att få spela fotboll.

– Om barnet ritar kan vi uppmärksamma barnets egna upplevelse av att måla. ”Vilka härliga färger! Vilken tycker du mest om?” eller ”Var det härligt att måla?”, avslutar Paulina.

Foto: TT

Annons