Friends tagit fram doften av rädsla – så tar du del av starka kampanjen

flicka som gråter vid datorn

Julledigheten närmar sig men mobbning tar inget lov. Många har berörts av Friends starka kampanj i år där känslan av mobbning ska bli tydligare för oss.

I en film – och med hjälp av doftforskare – uppmärksammar stiftelsen hur känslan rädsla är i kroppen.

Se också: Så hjälper du barn som inte har några vänner

1:14

Efter reklamen: Så hjälper du barn som inte har några vänner

(1:14)

Filmen som berört

I filmen på en minut får vi se en scen från ett julpyntat hem någonstans i Sverige. En till synes vanlig jul har firats, med lax på julbordet, gran och halmbockar. I fåtöljen har någon somnat.

Ett ljus står tänt och i köket diskar man i sakta mak.

Men inne på sitt rum sitter en flicka på sängen. Hon tittar på datorskärmen och gråter.

Tagit fram doften av rädlsa

Att inte bli sedd, vara utanför, bli kränkt fysiskt eller online sociala medier är vardag för 60 000 barn i Sverige idag. Det motsvarar över 3000 fulla skolklasser, eller ett fullsatt Friends Arena, enligt stiftelsen Friends.

I år vill de därför lyfta rädslan som kommer med att bli mobbad. Julen som i vanliga fall doftar kanel och nejlika har också en annan känsla för många personer.

När man blir utsatt för mobbning och känner rädsla, utsöndras feromoner i kroppen. Genom att studera hormonet har Friends i samarbete med doftforskare nu tagit fram lukten av rädsla.

Cancerfondens starka julfilm rör till tårar: Ensamstående pappa får cancer

– Att ta fram en negativt laddad doft som denna visade sig vara betydligt svårare än att skapa dofter som ger positiva associationer. Vi fick sätta oss in i ämnet för att se vad det är som kan associeras med rädsla och mobbning, för att sedan översätta dessa känslor och emotioner till noter och ingredienser. Framställningen av doften har varit spännande och lärorik, och vi är oerhört glada att vi har fått äran att vara med och bidra. Det har inte varit det lättaste projektet – men definitivt ett av de viktigaste vi har gjort, säger Yaroslav Shevchenko, som varit med och tagit fram doften i ett pressmeddelande.

Under december månad kommer doften kunna upplevas via reklampelare i Stockholm, där Friends marknadsför sin julkampanj.

– Det är inte alltid lätt att förstå hur mobbning faktiskt känns, vilket kanske också är förklaringen till att människor inte alltid agerar. Vi gör därför allt i vår makt för att engagera fler i frågan, och därför är jag extra stolt att vi i år har fått med ytterligare ett element i vår kommunikation - och hoppas årets kampanj bidrar till att vilja agera mot mobbning, säger Maja Frankel, Generalsekreterare Friends.

kvinna reklampelare

I december kommer stockholmare kunna uppleva doften vid reklampelare i staden. Foto: Friends

”Gör ont i själen”

I skrivande stund har filmen, efter en dag, fått över 10 000 sidvisningar på Instagram. Flera personer har kommenterat att de blivit berörda av filmen.

En person skriver:

Det gör ont i själen att se ofrivilligt utanförskap. Speciellt hos barn. Här har vi vuxna ansvaret att sätta stopp och öppna upp sinnen, ögon och hjärtan.

En annan skriver:

Mobbing såväl barn som vuxen är oacceptabelt, synd bara att den skall finnas

Här kan du se filmen i Friends julkampanj:

Foto: Friends

Mer läsning för dig
Hur vet jag om mina barns vänner online är schyssta kompisar?
Har ditt barn en taskig kompis? Detta kan du som förälder göra
Bidra till välgörenhet – 5 julklappar som gör skillnad