3 träningsövningar att göra på barnvagnspromenaden

Gå runt och bära på bebis, amma mitt i natten och sova i märkliga ställningar kan sätta sina spår, visst? Kroppen börjar kännas svag och du börjar kanske känna dig öm och det gör ont på ställen du aldrig haft ont på förut.

Att röra på sig har många hälsofördelar. Dels handlar det om att kroppen och musklerna får jobba, men det ger också energi och gör att du förhoppningsvis känner dig lite piggare.

Se också: 5 frågor att ställa dig själv – som minskar stress

Fem frågor att ställa dig själv – som minskar din stress
1:08

Efter reklamen: Fem frågor att ställa dig själv – som minskar din stress

(1:08)

Slå på ljud

Som mamma till en liten kan det vara svårt att hitta tid till träning och rörelse, det finns så mycket annat som du kanske känner att behöver prioriteras. Författaren Karin Bülow Orrje har tillsammans med PT:n Courtney Landin skrivit Mammastyrka – en bok för alla nyförlösta kvinnor som vill förstå, bygga upp och stärka sin kropp från grunden, utan pekpinnar och press. Här tipsar de om övningar du enkelt gör under barnvagnspromenaden.

Författarduon Karin Bülow Orrje och Courtney Landin.

Författarduon Karin Bülow Orrje och Courtney Landin har skrivit boken Mammastark, där de ger tips på hur man som mamma kan träna med sitt barn i famnen, selen eller i vagnen.

Träna med bebis i vagn – 3 smarta övningar

Passa på att pausa promenaden och gör någon av dessa härliga övningar.

Övning 1: Bröstpress i backe

Den här övningen tränar först och främst bröstet, men även axlarna får jobba. Att stärka axlarna är viktigt med tanke på att både bärandet och matandet av bebis kan ibland ge oergonomiska positioner.

Kvinna som skuffar vagn i uppförsbacke

Sänk axlarna medan du gör övningen. Foto: Karin Boo

Kvinna som kör vagn i uppförsbacke

Känns det för tungt? Börja med att göra övningen på plan mark och öka med backe stegvis. Foto: Karin Boo

Övning 2: Rodd i backe

Rodd är en bra och allsidig träning där först och främst ryggen, men även axlar och biceps aktiveras. Den här övningen är toppen för bland annat hållningen, som i sin tur kan bidra till en bättre syresättning i kroppen.

kvinna ute med barnvagnen

Gör övningen långsamt så du hinner känna in kroppen. Foto: Karin Boo

kvinna gör träningsövning med barnvagn

Sänk axlarna och knip ihop med skulderbladen. Foto: Karin Boo

Tänk på! Upplever du besvär med bäckenbotten medan du tränar? Då kan det vara bra att uppsöka hjälp, gärna en fysioterapeut med fokus på kvinno hälsa.

Övning 3: Utfallsgång

Känner du ömhet och lätt smärta i ländryggen? Då behöver du stärka upp rumpa och ben.Tänk dock på att om du har problem i fogarna efter graviditeten eller känner dig instabil i bäckenbotten och höfterna kan du börja med att göra den här övningen stående på ett och samma ställe.

mamma tränar med barnvagn

Aktivera bålen och tänk att tyngden ska vara på främre fotens häl. Foto: Karin Boo

mamma tränar med barnvagn

Andas och gör övningen långsamt. Foto: Karin Boo

Foto: Karin Boo,TT

Mer läsning för dig
Därför ska du göra knipövningar under graviditeten och efter förlossningen – experten guidar
”Jag och mina väninnor ses och ventilerar!” Motherhoods läsare om vad de gör för att må bra
Emilie Josephson Dalhamn om varför det är helt okej att tacka nej till padel med klassmammorna

Utvald läsning