4 vanor att lära sina barn – för att de ska bli hälsosamma vuxna

Att röra på sig är en hälsosam vana barn kan ta med sig in i vuxenlivet

Att hjälpa våra barn med bra vanor när de är små kan göra att de lever mer hälsosamt som vuxna. Här är fyra saker du kan tänka på att göra.

Alla vill vi väl att våra barn ska må så bra det bara går även som vuxna, och en sak vi kan göra för att hjälpa dem på vägen är att lära dem bra vanor som små. Vanor som de sedan kan ha med sig in i vuxenlivet, saker de gör utan att ens tänka på det.

De flesta av en persons livsvanor bildas när vi är ungefär nio år, visar en studie från Brown University. Självklart är det inte kört efter det, nya vanor kan vi lära oss hela livet. Men har vi med oss dem från barndomen så är det lättare.

Ska du hjälpa ditt barn att få in nya vanor så kan det vara bra att fokusera på en sak i taget under en kortare period. Och vi lär oss lättare om det är roligt, så går det att göra träningen att få in vanan lustfylld så ökar chanserna att lyckas.

Vanor som hjälper ditt barn bli mer hälsosam som vuxen

California Healthy Living Magazine tipsar om fyra viktiga vanor du kan lära ditt barn för att hen ska bli mer hälsosam som vuxen.

Hälsovana 1: Drick vatten regelbundet

Att dricka ordentligt med vatten håller oss i form på många sätt. Det återfuktar till exempel slemhinnor som hjälper till att skydda mot infektioner, att hålla igång tarmarna och hjälper till med många viktiga funktioner i kroppen. Vatten är också ett bättre alternativ för bland annat våra tänder än juice och andra sötade drycker. Hur mycket vatten vi behöver få i oss varierar beroende på ålder, hur mycket vi rör oss och hur varmt det är. Att dricka för mycket vatten kan vara skadligt, precis som att dricka för lite. Så vi ska inte överdriva.

Gör så här: Ta först och främst reda på vad som är en bra mängd vatten för just ditt barn att dricka. Se sedan över hur mycket vatten ditt barn får i sig varje dag. Kanske är det redan tillräckligt. Men om det inte är det kan ni försöka få in vanor som gör att barnet kommer ihåg att dricka.

Se över tider på dagarna som det är lätt att få in vanan – kanske dricka ett litet glas vatten direkt på morgonen, och ett när ni kommer hem … Om ditt barn dricker mycket sötade drycker i dag så ta det lugnt med att byta ut mot vatten, så att inte barnet ser vatten som något negativt. Börja helt enkelt med att först lägga till vatten där det går.

Hälsovana 2: Ät grönsaker och frukt

Att äta frukt och grönt varje dag säkrar att vi får i oss viktiga vitaminer, fibrer och antioxidanter. Ämnen som skyddar mot sjukdomar och håller oss mer friska. Livsmedelsverket rekommenderar att vi som vuxna äter cirka 500 gram fukt och och grönsaker om dagen. Barn mellan fyra och tio rekommenderas att äta cirka 400 gram. Studier visar –att barn som äter mycket frukt och grönsaker äter mindre av söta och feta produkter.

Gör så här: Ta reda på rekommendationerna för hur mycket frukt och grönsaker just ditt barn bör få i sig varje dag och se om det räcker som det är i dag, om ditt barn får i sig för lite – jobba in rutiner där vi säkrar att barnet får i sig rätt mängd varje dag. Det kan handla om att äta mer grönsaker vid varje måltid, eller att äta grönsakerna först vid luncher och middagar. Att få in mer frukt vid frukosten eller lägga till frukost vid mellanmålen.

Prata gärna på ett pedagogiskt med ditt barn om fördelarna med att äta frukt och grönt, som hur näringsämnena man får i sig hjälper kroppen på olika sätt. Hitta frukt och grönsaker som ditt barn tycker om och testa nya alternativ tillsammans. Om ditt barn är tillräckligt stort kan ni sätta ett gemensamt mål för hur mycket grönt hen ska få i sig varje dag, och stämma av.

Hälsovana 3: Planera och laga måltider

Genom att planera våra måltider säkrar vi att vi får i oss de näringsämnen vi behöver och minskar risken för att vi gör sämre matval. Att laga mat tillsammans med barnen lär dem att komma in i det tänket, och lägger grunden för att de gör bra måltider som vuxna.

Gör så här: Involvera ditt barn när ni planerar måltider och lagar maten. Tänk på att balansera måltiderna bra. Lyft fördelarna med att äta bra när du pratar med barnet, som att det ger kroppen det bränsle den behöver för att röra sig och fungera. Försök göra planeringen och matlagningen lustfylld, så det blir kul att laga mat.

Hälsovana 4: Röra på sig

Precis som kroppen behöver bra bränsle för att må bra så behöver den också röra på sig. När vi rör på oss håller vi oss piggare, starkare, gladare. Vi sover bättre och dessutom är det bra för minnet.

Gör så här: Fundera på hur mycket ditt barn rör på sig i dag, är det tillräckligt? Hitta bra sätt att röra på er tillsammans. En rekommendation är att barn behöver röra på sig minst en timme om dagen. Timmen går att dela upp på kortare stunder. Kanske kan ni gå eller cykla mer istället för att ta bil eller buss? Göra utflykter på helger? Eller hitta träningsformer ni kan göra tillsammans. Rör på er på sätt som ditt barn tycker är roligt – dansa, spring eller lek aktiva lekar.

Foto: TT