Psykologens sömnsagor ska hjälpa barn att sova – här är bästa tipsen

Skärmar och en hektisk vardag. I dag finns mycket som göra barns sömn svårare.
I boken Sov gott! sömnsagor och tips för en god natt vill psykologen Helena Kubicek Boye ge föräldrar både råd – och barnsagor att läsa med lagom sövande röst.
– De ska ge en lugnande och sövande känsla, säger Helena Kubicek Boye.

"Gäspa" och "Läs långsamt". I psykologen Helena Kubicek Boyes bok finns sagor med instruktioner till föräldern – som ska hjälpa barnet att bli trött.

Helena Kubicek Boye

Helena Kubicek Boye är psykolog.

Språket, illustrationerna och berättelserna i Sov gott! sömnsagor och tips för en god natt bygger bland annat på mindfulness-, visualiserings- och nedvarvningsmetoder som används inom psykologin för att hjälpa oss att somna.

Helena Kubicek Boyes bok ska hjälpa barn sova

– Sagorna är skrivna på ett sätt som ska vara lugnande och nedvarvande, vilket ska hjälpa barnet att slappna av i kroppen och hjärnan och lämna ifrån sig tankar och känslor.

– Jag har gjort dem tilltalande att lyssna på men samtidigt ska de ge en lugnande och sövande känsla, säger författaren och psykologen Helena Kubicek Boyes.

Psykologens 5 tips – hjälp ditt barn sova

Prata med ditt barn

Ställ frågor som "Vad gjorde dig glad idag?" eller "Hur var det när ni åt mat?". Precis som för vuxna kan tankar och känslor komma innan man ska sova, som barnet behöver lätta på.

Kort lekstund

Fem eller tio minuter av att du och barnet ritar eller bygger med lego hjälper er båda att bli mer mindful och varva ner. Här finns också utrymme för bra samtal. Undvik skärmar.

Vilsam miljö

Se till att barnets sovrumsmiljö är lugn och mörklagd. Tänd en natt­lampa om barnet vill, och vädra gärna innan läggningen så att det är svalt och skönt i rummet.

Hämta saker först

När barnet bara ska hämta en sak till eller vill ha ett glas vatten, försök uppmuntra till att allt sådant görs innan man ligger i sängen. När barnet väl är i sängen är det bäst att stanna där.

Gott exempel

Barn gör vad vi gör och inte vad vi säger. Föregå med gott exempel genom att varva ner på kvällen och förbereda dig för natten.

Källa: Helena Kubicek Boyes/Boken Sov gott! sömnsagor och tips för en god natt

I sagan Rymdresan får den lilla åhöraren till exempel åka ut i rymden, och under slutet av färden veta att "kanske somnar du nu, det får du gärna".

Så påverkar skärmar barns sömn

Idag har samhället förändrats dit många lever i en vardag som inte alltid ger barns sömn de bästa förutsättningar, menar Helena Kubicek Boye.

Helena Kubicek Boye

– Tyvärr är många barn idag oroliga och stressade av sådant som digitala skärmar.

Det är bra om man kan undvika skärmarna en till en och en halv timme innan barnet ska sova, tipsar hon.

De påverkar barn (och vuxna) både kognitivt och emotionellt, förklarar hon.

Det kognitiva kan liknas vid att det blir en uppvarvning i hjärnans aktivitet av att titta på en skärm. Tankeprocesser aktiveras och det blir svårt att komma ner i varv och somna.

– Den emotionella stressen man kan få från skärmar tror jag kan göra det svårare för barn att somna idag, för att det finns spännande saker och händer grejer på skärmen som gör att känslor sätts igång.

Foto: Bengt Alm

LÄS MER:

Psykologen svarar – så hjälper du barn med nattskräck eller mardrömmar

5 smarta knep för en smidigare nattning alla föräldrar borde läsa