Anders Hansen: Tre vanor jag vill ge alla barn och unga

Anders Hansen om nya boken "Hjärnstark junior"
Slå på ljud

I flera undersökningar de senaste fem till tio åren ser man resultat på att barn och unga verkar må allt sämre.

– Undersökningar visar tyvärr att många barn och unga i Sverige har problem med nedstämdhet och framförallt stress. Tittar man också på medicinförskrivning så verkar barn må mycket sämre än tidigare. Men det kanske skrivs ut mer mediciner än det gjorde för tio år sedan, säger läkaren och psykiatrikern Anders Hansen till Motherhood.

Barn som leker i skogen med löv

Både barn och tonåringar kan må bättre än de gör bland annat genom att få in mer rörelse i sin vardag, enligt läkaren och författaren Anders Hansen.

Anders Hansen slog igenom med boken Hjärnstark år 2016.

Boken hyllades bland annat för att enkelt beskriva hur vi människor kan må bättre bara genom enkla förändringar av våra vanor, så som bara lite mer motion och bättre kontroll på vår skärmtid.

”Barn och unga borde må bättre”

Nu ger Anders Hansen ut boken på nytt men för barn och unga. I Hjärnstark Junior beskriver han och medförfattaren Mats Wänblad allt från hur du kan bli bättre på att spela tv-spel med bara lite mer motion i din vardag, till hur din hjärna kan bli gladare bara genom att rör lite mer på dig under rasten eller påväg till skolan.

Även om det är svårt att mäta exakt hur mycket sämre unga mår idag, borde barn och tonåringar må bättre tycker Anders Hansen.

– Jag skulle säga att barn, och även vuxna, mår sämre än vi borde göra och det tror jag delvis beror på att vi glömmer göra de här skyddsfaktorerna mot psykisk ohälsa. Vi sover allt mindre, vi rör på oss allt mindre och vi träffas mindre.

3 vanor barn och unga skulle må bra av

Motherhood frågade Anders Hansen vilka tre nya vanor han helst skulle vilja ge till barn och unga, om han fick välja fritt.

Här är hans svar:

1. Var mer fysisk aktiv (om än bara lite mer!)

Se till att gör mer av det som du redan gör, tipsar Ander Hansen.

– Om du redan går till skolan så gå en omväg två dagar i veckan. Eller om du får skjuts, börja gå, säger han och fortsätter:

– Hitta sätt att bygga in fysisk aktivitet i din vardag.

2. Var lite försiktig med hur mycket du använder mobilen

Mobilen kan ta uppmärksamhet från oss när vi egentligen behöver varva ner eller koncentrera oss, säger Anders Hansen.

Det kan vara viktigt att tänka på när man till exempel ska ägna sig åt skolarbete.

– Var lite försiktig med hur mycket du använder din mobil. Ha den inte i sovrummet och ha den inte när du pluggar. För den stör vår uppmärksamhet. Den kommer att göra att du somnar senare, till exempel.

3. Lär dig om hjärnan

Författarens tredje tips till barn och unga är att lära sig mer om hur hjärnan funkar. Det kan göra att man också vill göra saker i vardagen som får oss att må bra och vara hälsosamma.

– Hjärnan är universums mest komplicerade struktur och ett oändligt fascinerande organ. Ju mer man lär sig om den, desto mer hälsosamt vill man faktiskt leva.

Boken Hjärnstark Junior kommer ut 19 oktober 2020.

Foto: TT

Mer läsning för dig
Så hjälper du ditt barn att sätta ord på sina känslor
Så hjälper du ditt barn att sova gott – psykologens 5 bästa tips
Perfektionist? Då löper du större risk att bli en helikopterförälder

Utvald läsning