Hur pratar jag med mitt barn om ångest? Psykologen tipsar!

mamma och dotter pratar S
Så hjälper du barn som inte har några vänner
1:14

Efter reklamen: Så hjälper du barn som inte har några vänner

(1:14)

Slå på ljud

Så hur kan man prata med sitt barn om ångest? Vi ställde frågan till den legitimerade psykologen Kristina Ahlman som till vardags jobbar med psykologisk behandling på pratamera.nu och här delar sina åtta bästa tips:

1. Normalisera ångest

– Det är viktigt att föräldrar normaliserar och bekräftar barnets känslor. Berätta att man ibland känner oro och rädsla utan att riktigt veta varför vi känner så och att det är okej. Det är viktigt att barnet förstår att det inte är farligt, att det går över och att det finns hjälp att få. Man kan säga till barnet att ”det är vanligt att känna så här ibland och det är inte konstigt, du är inte ensam och alla kan känna oro och rädsla”.

2. Koppla ångest till rädsla

– Ångest är ett abstrakt ord. För små barn kan det vara bra att prata om rädsla istället för ångest så att barnet förstår vad det är för känsla som man menar.

3. Använd ett eget ångest-ord

– Att välja ett eget ångest-ord är ofta jättebra. Det kan exempelvis vara ”tunga klumpen”, ”monstret”, ”det mörka molnet” eller ”mörka klumpen”. Barnet kan tillsammans med föräldrarna komma på något som hen tycker är bra och när barnet får ångest kan hen säga att ”mamma, nu kommer det mörka molnet”. Ångesten blir då något konkret som man kan göra något åt och inte något som är barnet, vilket är jättebra.

barn pratbubblac

Genom att sätta ett ord på barnets ångest kan ni enklare prata om den.

4. Visa barnet hur ångesten kan bli mindre

– Att hjälpa barnet med strategier för att minska ångesten är superbra. Till exempel kan man peppa barnet genom att fokusera på barnets styrka och mod (om det är något barnet är rädd för), man kan visa att man är där genom att förtydliga att “ensam inte är stark”, “tillsammans kan man övervinna “det mörka monstret i magen”". Man kan uppmana barnet att alltid berätta om hen känner sig orolig, till föräldrarna eller med en lärare i skolan som man känner förtroende för. Föräldrarna kan informera läraren om barnets oro. Det stärker barnet i att hantera ångest och oro.

5. Visa att du finns där

– Som förälder är det viktigaste att visa att du är där, fråga och bekräfta barnets känslor. Exempelvis kan man fråga “jag ser att du verkar oroa dig för något, stämmer det”?. Visa att det är okej att prata om ångest och att du vill hjälpa. Du kan också uppmuntra barnet att prata med en annan vuxen om hen vill, exempelvis kuratorn på skolan, hos vårdcentralen eller med en terapeut online. Ta allt på allvar och lyssna.

6. Var en förebild som förälder

– Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör. Genom att vara en förebild som förälder och visa barnet att man accepterar sina egna känslor, både negativa och positiva, kan man hjälpa barnet att normalisera sin ångest. Berätta för barnet att alla är rädda för något, men att styrka kommer från att vi vågar utmana rädslan ibland.

7. Stötta barnet

– Visa barnet mycket uppskattning och att du tror på hen. Berätta gärna att du vet att hen är starkt, att det finns mod i hen och att ni klarar detta tillsammans.

8. Var öppen med syskon

– Om det finns fler syskon i familjen är det viktigt att vara öppen och berätta om ångesten. Undvik hemligheter och normalisera istället oro och ångest. Berätta om namnet som ni valt, exempelvis ”mörka molnet” och låt syskonen lära känna detta. Förklara också att ibland kommer det oro i magen med ”mörka molnet” och kanske ditt syskon inte kan leka precis just nu och får ta en paus i leken och sitta hos mamma eller pappa en stund.

Foto: TT

Mer läsning för dig
Så får du med din tonåring på semestern – expertens 6 bästa tips
Så vet du om din tonåring är redo att vara hemma själv
Semester med tonåringar och tweenies – 13 saker att hitta på i sommar

Utvald läsning