En del av

Sociala medierna som var mest populära hos unga 2020

15 dec, 2020 
https://image.motherhood.se/image-538804?imageId=538804&width=1320&height=1320&cropw=100&croph=100&x=0&y=0
Lovisa Svedlund
tonåring på sociala medier
Sociala medier är en stor del av våra barns liv. TikTok, Instagram, Snapchat och Facebook – här hängde barnen mest 2020 enligt undersökningen Svenskarna och internet. Och det gör de på uppstickaren Twitch!
Annons
3 tips på bra vanor för barn och ungaBrand logo
3 tips på bra vanor för barn och unga

Tre av fyra barn i åldern 12-15 använder Snapchat varje dag. Det visar Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2020, där man årligen mäter hur unga och vuxna i Sverige använder internet och sociala medier.

I årets rapport har man riktat lite extra fokus på barn i åldrarna 12-15 och hur de använder sociala medier.

Och vill du få bättre koll på var dina barn faktiskt hänger på sociala medier kan du fortsätta läsa!

Här är unga på sociala medier

Snapchat är den mest populära sociala medie-appen bland barn i åldrarna 13-15, följt av Instagram. TikTok ligger tätt därefter i toppen, ett företag som bland annat kritiserats för att samla in data och klassificera sina användare.

Bild: Internetstiftelsen

Relativt nya Twitch börjar också ta plats i barnens liv. En av fem 12-15-åringar har testat appen "någon gång minst".

Annons

Sociala medier: Vad är Twitch?

Men vad gör man på Twitch? Här kan man följa andra personer som spelar dataspel. Appen är stor inom e-sport och ägs av Amazon. Twitch används också av till exempel musiker som vill streama spelningar.

På Twitch är det väldigt få tjejer (3%) men desto fler killar (36%) i åldern 13-15.

Liksom denna tjänst är också TikTok framförallt stort bland de yngsta sociala medie-användarna i Sverige. Och tittar man vidare på könsaspekten bland tonåringar i den här åldern ser man att TikTok, till skillnad från Twitch, domineras av tjejerna. Åtta av tio tjejer i de här åldrarna är på TikTok medan sex av tio killar är där.

Så ser det ut bland de äldre ungdomarna

Även ungdomar i åldrarna 16-25 uppger hur de använder sociala medier i rapporten. För denna målgrupp är det också Instagram och Snapchat som toppar listan, följt av Facebook.

Under coronapandemin har den äldre generationen ökat tiden de tillbringar på Facebook – kanske för att kunna hålla kontakt med till exempel barnbarn. Mor-och farföräldragenerationen till barnen har nämligen blivit mer aktiva på sociala medier. De som har ökat sin användning av Facebook allra mest under pandemin är gruppen 76 år och äldre.

Här kan du läsa hela rapporten.

Foto: TT

Annons