En del av

Unga tjejer ändrar sitt utseende på sociala medier

28 sep, 2021 
AvElisabeth Granseth
En tjej tar en selfie
Hänger dina barn på sociala medier? Brukar de använda appar och filter för att ändra sitt utseende? I så fall är dina barn inte ensamma om det. Enligt en ny studie så redigerar mer än hälften av alla unga tjejer i Sverige sitt utseende online.
Annons

För många unga tjejer är sociala medier en självklar del av vardagen och det är inte ovanligt att ta selfies. Nu finns det också en uppsjö av appar och filter som kan göra att utseendet på fotot förändras. Som förälder kan man känna en stress över att se dessa bilder där barnet förändrar sitt utseende och undra vad det egentligen gör med barnets självkänsla?

Se också: 6 varningssignaler på att ditt barn har dålig självkänsla

6 varningssignaler på att ditt barn har dålig självkänslaBrand logo
6 varningssignaler på att ditt barn har dålig självkänsla

Under våren 2021 genomförde Syno International, på uppdrag av Dove, en undersökning i Sverige där 504 tjejer i åldrarna tio till 17 år fick svara på frågor kopplade till selfies i sociala medier. Studien visar att mer än 40 procent av de tillfrågade tio till 13-åringarna använder sig av appar eller filter för att förändra sitt utseende på en selfie. Det kan handla om att göra näsan mindre eller läpparna fylligare.

Annons

– Vi har länge misstänkt att låg självkänsla kopplat till utseende klättrar nedåt i åldrarna. Det är en fråga som är viktig för oss och vi valde därför att genomföra den här studien. Förhoppningsvis kommer det göra att fler blir uppmärksammade på problemet. Det är verkligen beklämmande att så många unga tjejer inte är nöjda med sig själva och att pressen i sociala medier är så stor. Vi tycker att det är dags att vända trenden och ta bort dagens definition av vad skönhet är, säger Ilse Siekkinen, varumärkesansvarig för Dove.

Bland de äldre tjejerna i åldersgruppen 14 till 17 år, är det 48 procent som uppger att de använder filter för att förändra sitt utseende på en selfie.

Dove har sedan 2004 drivit projektet Dove Projekt Självkänsla för att hjälpa unga människor bygga en positiv kroppsuppfattning. I Sverige samarbetar Dove med Tilia, en ideell organisation som arbetar med ungas psykiska hälsa.

– Överallt i samhället florerar budskap om att vi inte duger så som vi är. Samtidigt som vi kan ändra vårt eget utseende i sociala medier på några få sekunder, detta sammantaget kan bidra till en skev självbild och låg självkänsla hos barn och unga. Vi som vuxna måste därför gemensamt ta ansvar för att stärka barns självkänsla tidigt, säger Louise Aronsson verksamhetsledare på Tilia.

Foto: TT

Annons