Sömnschema

Underlätta vardagen med ett sömnschema för din bebis

Sömnschemat är framtaget med hjälp av barnpsykologen Hanna Fischer

Känns det som att det enda du gör är att försöka söva ditt barn? Ibland är det så och då kan rutiner och ett tydligt sömnschema vara på sin plats för att underlätta småbarnslivet! Med hjälp av barnpsykologen Hanna Fischer har Motherhood tagit fram ett sömnschema som passar just ditt barn.

Knappa in hur gammal din bebis är och när hen oftast somnar för natten.

Observera att följande information bara är riktmärken för hur barns sömnmönster ser ut mellan 4 och 12 månader. Varje bebis är unik och variationen i sömnmönster är stor, framför allt i början.

Zzz… 4–5 månader

Sömn på natten

11-12 timmar. Antalet timmar är snarare ett riktmärke för nattens sömnperiod och är alltså inte sammanhängande sömn, utan det är vanligt med många uppvak nattetid.

Sömn på dagen

Barn som är 4-5 månader sover ungefär 3-4 timmar på dagen, fördelat på fyra olika sovstunder.

Längd på sovstunderna

Bebisar sover i sömncykler om ca 45 minuter åt gången. Vissa barn sover enbart en sömncykel, därefter går de upp i en lättare sömn och vaknar, medan andra somnar om och kan sova igenom flera sömncykler.

Först vid 4-5 månader brukar barn ha en tydligare sömnrutin, men hur långa sovstunderna är varierar.

Obs! Oroa dig inte för upphackad sömn, målet är att den sammanlagda sömnen under dagen blir totalt 3-4 timmar. Barn är sällan ”sömnstörda” men väldigt ofta ”sömnstörare” för sina närstående.

Zzz… 6–7 månader

Sömn på natten

11-12 timmar. Antalet timmar är snarare ett riktmärke för nattens sömnperiod och är alltså inte sammanhängande sömn, utan det är vanligt med många uppvak nattetid.

Sömn på dagen

Barn som är 6-7 månader sover nu något mindre på dagen än tidigare. Ett riktmärke är ungefär 3 timmar, fördelat på tre olika sovstunder.

Längd på sovstunderna

Bebisar sover i sömncykler om ca 45 minuter åt gången. Vissa barn sover enbart en sömncykel, därefter går de upp i en lättare sömn och vaknar, medan andra somnar om och kan sova igenom flera sömncykler. I denna ålder upplever många att det är bra om de två första sovstunderna är något längre än den tredje.

Obs! Oroa dig inte för upphackad sömn, målet är att den sammanlagda sömnen under dagen blir totalt 3 timmar. Barn är sällan ”sömnstörda” men väldigt ofta ”sömnstörare” för sina närstående.

Zzz… 8–9 månader

Sömn på natten

11-12 timmar. Antalet timmar är snarare ett riktmärke för nattens sömnperiod och är alltså inte sammanhängande sömn, utan det är fortfarande vanligt att barnet vaknar upp några gånger per natt.

Sömn på dagen

Barn som är 8-9 månader sover nu något mindre på dagen än tidigare. Ett riktmärke är ungefär 2-3 timmar, fördelat på två olika sovstunder.

Längd på sovstunderna

Bebisar sover i sömncykler om ca 45 minuter åt gången. Vissa barn sover enbart en sömncykel, därefter går de upp i en lättare sömn och vaknar, medan andra somnar om och kan sova igenom flera sömncykler. Vid cirka åtta månaders ålder växlar många barn från tre sovstunder till två något längre sovstunder på dagen, ungefär 1-1,5 timme vardera.

Obs! Oroa dig inte för upphackad sömn, målet är att den sammanlagda sömnen under dagen blir totalt 2-3 timmar. Men att gå från tre till två sovstunder kan för vissa barn vara naturlig, för andra lite krångligare. Ha tålamod och försök succesivt skjuta fram tiden för sovstunden, ungefär 10-20 minuter varje dag, vilket kan göra övergången smidigare.

Zzz… 10–11 månader

Sömn på natten

11-12 timmar. Antalet timmar är snarare ett riktmärke för nattens sömnperiod och är alltså inte sammanhängande sömn. Trots att barnet närmar sig ett års ålder är det fortfarande inte tal om 8 timmars sammanhängande sömn, en hel natt är oftare cirka 5 timmar.

Sömn på dagen

Barn som är 10-11 månader sover nu något mindre på dagen än tidigare. Ett riktmärke är ungefär 2-3 timmar, fördelat på två olika sovstunder på cirka 1-1,5 timme vardera.

Längd på sovstunderna

Bebisar sover i sömncykler om ca 45 minuter åt gången. Vissa barn sover enbart en sömncykel, därefter går de upp i en lättare sömn och vaknar, medan andra somnar om och kan sova igenom flera sömncykler. Vid den här åldern är två något längre sovstunder på dagen, ungefär 1-1,5 timme vardera, ett bra riktmärke.

Obs! Oroa dig inte för upphackad sömn, målet är att den sammanlagda sömnen under dagen blir totalt 2-3 timmar.

Zzz… 12 månader

Sömn på natten

11-12 timmar. Antalet timmar är snarare ett riktmärke för nattens sömnperiod och är alltså inte sammanhängande sömn. Trots att barnet närmar sig ett års ålder är det fortfarande inte tal om 8 timmars sammanhängande sömn, en hel natt är oftare cirka 5 timmar.

Sömn på dagen

Barn som är 12 månader sover 2-3 timmar på dagen, fördelat på två olika sovstunder på cirka 1-1,5 timme vardera.

Längd på sovstunderna

Bebisar sover i sömncykler om ca 45 minuter åt gången. Vissa barn sover enbart en sömncykel, därefter går de upp i en lättare sömn och vaknar, medan andra somnar om och kan sova igenom flera sömncykler. Vid 12 månaders ålder växlar många barn från två till en sovstund om dagen.

Om sömnen hos små barn

"Det här med sömn kräver en stor dos acceptans för just den bebis du har. Jag rekommenderar starkt att inte jämföra sin bebis med andra barns sömn, utan försök hellre hitta en gemensam rytm med din bebis och utgå från det som är bäst för er.

Små barn sover nästan alltid tillräckligt många timmar om dygnet, även fast sömnen upplevs som upphackad för föräldern.

Barn är sällan “sömnstörda” men väldigt ofta “sömnstörare” för sina närstående eftersom barn, som har sömncykler om 45 minuter, ofta vaknar upp när föräldern befinner sig i det djupaste stadiet av sin egen sömncykel som är 90 minuter, vilket kan vara kämpigt – för föräldern.

Därför krävs acceptans och vetskap att våra kroppar kan ta igen förlorad sömn genom att snabbare gå ned i djupsömn vid de små tupplurar när tillfälle ges… och att (klämkäckt!) påminna sig om att det rör sig om en övergående period!"

– Hanna Fischer, barnpsykolog.

5 råd till en sömndesperat förälder

  1. 1. Dra ner på ALLA krav och måsten, du är good enough.
  2. 2. Boka in återhämtning: tillåt dig att ”checka ut” minst ett par timmar i veckan.
  3. 3. Försök sov eller vila när barnet sover.
  4. 4. Prata med vänner och bekanta, du kommer inse att du inte är ensam.
  5. 5. Om ni är två, dela upp ansvaret: sov varannan natt för att få sova ostört ibland.
Mer om sömn

Därför behöver kvinnor få sova ut – medan män ska gå upp tidigt

Forskare: Att snooza på morgonen kan göra dig piggare