Barn som är stressad för betygen? Så hjälper du som förälder

barn i skolan

Det är vanligt att ungdomar är stressade inför betygen. En del blir väldigt fokuserade på skolan, lägger ner allt mer tid på studier och pluggar långt in på natten, för andra kan pressen bli så pass stor att det är svårt att komma till skott att plugga över huvud taget, säger psykologen och stressforskaren Elin Lindsäter.

Se också: 5 saker som får dig att stressa ner

1:33

Efter reklamen: 5 saker som får dig att stressa ner och återfå ny energi

(1:33)

Steg ett är att påminna dutt barn om att betyg inte hör ihop med lycka, menar hon.

– Det är farligt att prata om betyg som otroligt viktiga och avgörande för all framtid. Betygen är inte kopplade till livskvalitet eller hur lyckliga vi blir i våra liv och det tror jag är bra för både unga och föräldrar att påminna sig om. Vi vill ge våra ungdomar ett meningsfullt liv och de bästa förutsättningarna i livet, ibland kan det vara att släppa på kraven lite och lära våra barn att slappna av och reflektera över vad de själva tycker är viktigt, säger Elin Lindsäter.

Här är tecken på betygsstress

Att känna stress precis innan ett prov eller en redovisning är helt normalt, det är kroppens varningssystem som går igång och hjälper oss hålla oss alerta, vakna och fokuserade. Om stressen istället är en mer lågintensiv känsla av att man inte kommer lyckas eller en oro för att framtiden inte ska gå bra, kanske man inte kan slappna av ens efter ett utmanande moment i skolan, förklarar psykologen-

Ihållande stress och oro tär på oss och kan leda till en rad negativa konsekvenser för hälsan. Enligt Elin Lindsäter kan tecken på ihållande betygsstress innefatta att tonåringen:

  • Systematiskt studerar till sent på nätterna och kanske får svårt att sova.
  • Förändrar sitt beteende och slutar med till exempel träning eller att träffa vänner för att istället plugga.
  • Är tillbakadragen, nedstämd eller uttrycker oro.
  • Inte hinner med sysslor hemma som att städa sitt rum.
Elin Lindsäter, psykolog

Elin Lindsäter. Foto: Kristoffer Pettersson

– Det är ganska vanligt att man får läsa i medier om tidiga tecken på utmattning. Det i sig kan leda till en stress av att man själv eller sitt barn ska bli för stressad. Man behöver absolut ha uppsikt över hur barnet mår, men generellt finns inget skäl till att vara jätteorolig om barnet är stressad inför olika skoluppgifter, säger Elin Lindsäter och fortsätter:

– Ha lite koll på ditt barns rutiner, sömn och eventuella beteendeförändringar. Stress och press kommer komma och gå i perioder och vi klarar det om vi också får vila och återhämta oss,.

Pyssla om dig själv, mamma! 48 små vanor du enkelt får in i vardagen

Fundera på vad du själv signalerar

Det är många faktorer som påverkar om en tonåring lägger sitt fokus på betyg och om hen känner betygsstress. Personlighet, sårbarheter, svårigheter att koncentrera sig, inlärningsmiljö, kompisars studiesyn och vad man lär sig från sin nära omgivning om vad som är viktigt är några exempel. Flera av dessa faktorer kan föräldrar inte direkt påverka. men något man kan vara uppmärksam på är vilka signaler man själv skickar till sina barn.

– Föräldrar behöver inte nödvändigtvis säga rakt på sak att ”du måste få bra betyg”, men om tonåringen mest får uppmärksamhet och beröm vid goda resultat, om föräldrarna jobbar mycket och visar med sina beteenden att prestation är viktigt, så kan det skicka signaler till ungdomen om hur man bör bete sig.

– Om man är orolig över barnets stressnivå kan det därför vara bra att se över sin egen stress. Får du som förälder återhämtning? Har du tid att sitta lugnt och lyssna på ditt barn? Finns utrymme för roliga och prestationsfria aktiviteter i vardagen?

Hjälp din tonåring att hitta en balans

Var nyfiken på vad barnet tycker är roligt och vad hen är intresserad av både i skolan och på fritiden och försök hjälpa hen att hitta en balans mellan plugg och att vara ledig.

Elisabeth Lindroth om varannan vecka-livet: "Blivit en bättre förälder"

Här är Elin Lindsäters tips för att hitta balansen:

  • Om barnet vill studera hela tiden, då är det irrelevant att prata om betyg eftersom den ungdomen kommer driva på sig själv. Då behövs mer fokus på att lyfta blicken och prata om vad hen egentligen tycker är roligt och vill göra i sitt liv (vad vill hen ha betygen till?), att det finns olika sätt att komma in på utbildningar eller få ett jobb och helt enkelt hjälpa ungdomen att se olika perspektiv.
  • Om man som förälder tycker att det är viktigt med höga betyg och har en ungdom som inte tycker det krävs andra typer av samtal. Man kan försöka hjälpa ungdomen att identifiera vad hen är bra på och vad som ger motivation samt att lägga ribban på en nivå som är rimlig. Att ställa frågor och lyssna på svaren är viktigt, till exempel ”vad tänker du kring dina betyg?” eller ”vad skulle du vilja göra efter att du gått ut gymnasiet?”. Denna typ av frågor kan lätt uppfattas som tjat om de kommer hela tiden, så välj dina tillfällen och se till att du får en lugn stund med ditt barn.
  • Ibland handlar det också om att ungdomen behöver hjälp med struktur både hemma och på skolan. Som förälder kan du problemlösa tillsammans med ungdomen utan att för den sakens skull ta över och själv börja hitta lösningar. Det är sällan hjälpsamt att berätta att betyg är viktigt om ungdomen själv inte känner det, då kan det bli en ökad stress och minskad motivation. Då får man anpassa nivån man lägger det på, A i alla ämnen och läkarlinjen kanske är helt irrelevant. Fokusera istället på vad just detta barn gillar och är bra på.

Fokusera på barnets ansträngning

Att fokusera mer på ansträngningen och inlärningen än på de faktiska betygen är ofta bra för att avdramatisera stressen och pressen, säger psykologen.

– Säg till exempel ”Så roligt för dig, jag vet att du verkligen jobbade hårt för detta!” kan man säga när sin tonåring kommer hem med ett betyg hen är nöjd med.

Hur kan jag hjälpa mitt barn att minska stress och ångest över skolan?

Om tonåringen istället är besviken på resultatet är det bra att lyssna på vad hen tycker och tänker.

– Det är bra att inte komma med lösningar, säga bra eller dåligt och undvika att slå på stora trumman med saker som ”näe, vad är det för betygsystem och lärare? Jag ska hjälpa dig att överklaga”. Försök hålla en mer ”så kan det gå” approach, rekommenderar Elin Lindsäter.

Foto: TT, Kristoffer Pettersson

Mer läsning för dig
11 saker du minns om du var förstagångsförälder på 90-talet
Här är frågorna ungdomar ogärna ställer sina föräldrar